Allee galerii
19. september–9. oktoober 2024
Rene Kari (sünd. 1950) näitus „Ahvatlev geomeetria“ esitleb eelkõige kunstniku uusi maale aastast 2024, kuid toob välja ka mõned varasemad teosed. Liites kokku geomeetrilise abstraktsionismi, erootilise maastikumaali ja sürrealismi kogemuse, on Rene Kari sünteesinud talle ainuomase modernistliku käekirja, mis muudab ta unikaalseks ka rahvusvahelises ulatuses.
Olen varem kirjutanud, et juba Kari esimene isiknäitus 1982. aastal jättis unustamatu mulje ja et sellest ajast peale pole Rene Kari põhimõtteliselt muutunud, vaid jätkanud üle poole sajandi oma assotsiatiivsete kujundite süsteemi arendamist ja lihvimist veel rafineeritumaks, hõrgumaks, minimalistlikumaks. Neid, kes fragmente keha erogeensetest tsoonidest sürreaalsetesse nägemustesse valavad ilma kitšilikku illustratiivsusse või steriilsusse langemata, on erootilises kunstis käputäis. Algusest peale otsib Kari esteetilist koefitsienti, mida saaks saavutada tehnika abil. Tema tööde konstruktiivne ja samas plastiline struktuur sisaldab peale selle oma visuaalses pooles alateadvusest tõukuvat ülimat poeetilisust.
Inglise kunstiteadlasele Ernst Gombrichile kuuluvad kuldsed sõnad, et on olemas „ … mehed ja naised, kes on saanud looduselt kingiks suurepärase ande tasakaalustada vorme ja värve, kuni tulemus on „õige“, ja mida juhtub veel harvemini, inimesed, kellel on iseloomu ja ausameelsust mitte kunagi rahulduda poolikute lahendustega ning tahtekindlust loobuda kõigist lihtsatest efektidest ja näilisest edust …“. Rene Kari karjäär tõestab, et kaasaegne maalija ei pea jooksma konjunktuuri järel, lähtuma korporatiivsetest kaalutlustest, püüdma iga hinna eest olema „sotsiaalne“, kuna nii on parajasti moes.
Näitusel „Ahvatlev geomeetria“ tegeleb Rene Kari ühelt poolt autoretroga, teisalt – ja see on põhiline - oma varasema loomingu kontseptualiseerimisega nõndaviisi, et tulemus mõjub taas originaalsena. Kuigi seekordsel näitusel me palju otseselt naisekehale viitavaid kujundeid ei näe, on omadussõna „ahvatlev“ kasutamine siiski omal kohal, kui vaadata ja süveneda Rene Kari intensiivsesse visuaalsesse värvikeelde. Kari maalide koloriit justkui hõõguks kires. Kunstnik võttis paarist varasemast maalist mõned fragmendid ja suurendas need meisterlikult uuteks iseseisvateks maalideks, kusjuures algse teose ebamaise koloriidi intensiivsus ei kao kuhugi. Vastupidi, selle ratsionaalse protseduuri tulemus on efektselt puht-visuaalne ja kaasaegne. Uute sinipunases koloriidis tööde tumedad kontuurjooned rõhutavad vorme ja liikumist, tekkiv pildiline ruum on värske, tihe, särav ja sama väljenduslik kui maal, millest ta nii-öelda välja lõigati. Abstraktsiooni ja figuratiivsuse vahelise antinoomia ületamine, kujundi proportsioonitunne ja kommunikatiivne võimekus ei vedanud Kari seegi kord alt ning valminud komplekt moodustab mõne eelmisel aastal valminud tööga stiilse terviku. Seejuures on huvitav tõdeda, et uute teoste struktuur ja kuju ei erine varemloodust, nad jätkavad ja kinnistavad Kari loomingu varasemaid tähendusi ning iluelamuse universaalset olemust, mida kunstnik ka oma elukestva kehakunstilise projektiga ühte sobitab. Selle projekti nimi on „Miami Beach“, mis täiendab käesolevat maalinäitust ja tuletab meelde, et esmakordselt eksponeeriti fotosarja 20 aastat tagasi.
See elukestev autobiograafiline kehakunsti projekt hõlmab viimast poolsajandit ning väljendub igal aastal suvel enda paljast kehast - jalas vaid ujumispüksid - täisfiguurse foto tegemist. Alati valib Kari enda jäädvustamiseks mõne kõrgema koha (näiteks kivihunnik) ja poseerib alati samas poosis. Selle hämmastava järjekindlusega teostatava projekti idee seisneb ühelt poolt kehalise ilu ülistamises – Rene Kari on suurepärases füüsilises vormis, teiselt poolt aga veelgi hämmastama panevas fenomenis: nimelt tundub fotodelt, et 73-aastane kunstnik pole aastakümnete jooksul üldse kehaliselt muutunud ning näeb nüüd välja palju parem kui 30-aastaselt. Sõna „tundub“ kasutamine osutub reaalsusega kokku puutudes mõttetuks - Rene Kari ONGI arendanud raudse distsipliini abil endast antiikset mütoloogilist kangelast meenutava nimetu tegelaskuju, kes kehastab kehaliselt igavest noorust ja jõudu. Justkui oleks Rene Kari saanud 18. sajandi Pariisi salapäraselt krahv Saint-Germainilt igavese elu ja noorendamise eliksiiri! Krahv Saint-Germain armastas endast rääkida kui Kristuse kaasasegsest ning tema kaaslased ei saanudki tema päritolust ja vanusest eriti aru. Rene Kari puhul on asjalood märksa selgemad: me teame tema sünniaastat. Ja me teame ka tema suurt huvi iluelamuste ja tervislikkuse vastu.
Rene Kari kontseptuaalne kehaprojekt on sellisel kujul ja fotomeediumis ainulaadne. Teatud ideelisi analooge leiab ainult graafikast ja maalikunstist seriaalsete, aastakümneid kestvate sama motiivile keskenduvate joonistuste või maalide näol (näiteks mõni kunstnik maalib iga päev uue alanud päeva kuupäeva, ja nii mitu aastakümmet jne). Olles oma keha tähelepanelik modelleerija, otsib ta füüsilise arendamise kaudu teed vananemise vastu ja esteetilisele täiusele, eesmärgiks vormida sellest antiiksete iluideaalidele vastav kunstiteos.
Nagu ütlesid vanad kreeklased: terves kehas terve vaim!
Harry Liivrand, kuraator
Lisainfo:
Allee galerii
Tel: +372 5665 0753
E-post: info@alleegalerii.ee
T–R 12.30-18, L 12–18
Uus tn 7, Tallinn