Eesti kunstnik Madlen Hirtentreu avab 23. augustil Göteborgis, NSFW galeriis näituse pealkirjaga “Comedown” ehk „Mahatulek“. Näitust saadab Gregor Kulla samanimeline ingliskeelne essee.
Järelmaastik, kus kasvuiha, tarbimiskirg ja lootusetus on jätnud maha paksu settekihi. Settekihi, mis tekkis ahnusest – seinale kivistunud šampanjapritsmeid võib lugeda kui kohvipaksu ja peoliste meelt lahutanud stripparitest on põrandale jäänud nende sarved. Nad on välja surnud.
Meie ühiskonna lakkamatuna paistva kasvu ülejäägid toimivad post-äfteka koopa sisustusena, mis meenutab seda, mis kord oli kui raamis sarv olnud põrtra. „Noh, tüdrukud, kas tunnete oma kehas seda excitement’i?“ küsib tõmblev giid, kes vatrab oma 12-tunnise tööpäeva järel täis varastatud indu: ta on manustanud ehk natuke liiga palju kooki.
Hirtentreu soolonäitus seob iroonilise meemikultuuri, algoritmilise unustamise ja keskkonna kokkuvarisemine tuttavaks leiuks – mis tunde jätab aeg, mil iroonia saab otsa isegi somes, ja me ei saa enam aru, mis see on, mille üle me naerame? “Comedown” on kui meie ühine kasvulugu.
„Ma korjan lagunevaid aatomeid ja toon neid uuel kujul ellu tagasi, säilitades samal ajal mälestusi nende kadunud elust ning pakkudes uude olemisse leppimist või kergust,” kirjeldab Hirtentreu oma loomeviisi.
Hirtentreu ei loe moraali, vastupidi, ta loeb meie ruumi. Austusavaldusena John Cage’i 639 aastat pikale teosele lajab koobas elav muusika, mis hõivab ühes sensoorse koopaga kõik me meeled. Nagu päris comedown. Lakkamatu müra ja tähelepanumajanduse ajal meenutab „Comedown“ malnidust: muidu läheb elu lihtsalt mööda. Ja mitte see nn lahe elu, vaid elu ise.
Madlen Hirtentreu (sünd 1993) on multidistsiplinaarne kunstnik, kelle looming hõlmab skulptuuri ja kohaspetsiifilisi installatsioone. Tal on omandanud bakalaureusekraadi Milano Disainiinstituudis visuaalse kommunikatsiooni erialal ning magistrikraadi Eesti Kunstiakadeemias skulptuuris ja installatsioonikunstis. Hetkel täiendab ta end ehte- ja sepakunsti alal.
Hirtentreu loomingu jõukeskmeks on mälestused, ajalugu ja materiaalsuse uurimine, mille abil hajutab ta piire arheoloogia, väljamõeldise ja tööstusesteetika vahel. Tema skulptuurid ja installatsioonid võivad olla nii ajaloolised väljakaevamised kui ka oletuslikud tulevikunägemused: ta käsitleb objekte ja materjale kui tundmatu tuleviku fossiile. Tema tööd viitavad sageli puudumisele või kadunud kohalolule. Sedasi pakub Hirtentreu alternatiivset vaadet ajaloole, nähes seda mitte kui kinnistatud minevikku, vaid kui pidevas tõlgendamises olevat protsessi, jutustust.
NSFW on Göteborgis asuv sõltumatu kaasaegse kunsti platvorm ja galerii, miis tegutseb nii online kui ka füüsilises galeriis, nende programmi kuulub aastas 8 näitust, 4 välisprojekti, lisaks vestlused, diskussioonid, produktsioonid ning tekstiline looming. NSFW väärtustab jätkusuutlikku tegevust ja rahvusvahelist koostööd ning panustab uuendusmeelsete kunstnike ning nende tööde vahendamisse, kontaktide loomisele rahvusvahelisel tasandil ja publikule kunsti lähemale viimisel ka kohalikul skaalal. Galerii kunstiline juht on Oscar Ramos.
Graafiline disain: Johanna Ruukholm, tekstid: Gregor Kulla, mehaaniline tugi: Kristjan Pütsep, projektijuhid: Madlen Hirtentreu, Eneli Järs.
Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Kultuuriministeerium.
Näitus on avatud kuni 28. septembrini 2025.