Breadcrumb

Jaan Elken “Back to the 1990s!”

29.08.2024

August 1991, taasiseseisvumine! Haus Galerii näitus teeb vaate just selle kümnendi kunsti, tuues välja mitmete eesti nimekate autorite teosed, millest igaühe valmimise aasta algab 199...

1990ndad olid kunsti jaoks keerulised ajad: kõik muutus. Eelmisel kümnendil õitses maalikunst, uusi maalikunstnikke kasvas peale ning võis tunduda, et kõik tahavad saada maalijaks – või siis vähemalt vaadata just nimelt maalikunsti.

Uute aegade saabudes lõi see kõik pealtnäha justkui vankuma. Värsked tuuled tõid kaasa huvi uute tehnikate, stiilide, laadide ja süžeede järgi. Vana hea maalikunst hakkas korraga tunduma vanamoodsana, justkui pommina tuleviku poole kihutava jala otsas. Tekkisid leerid ja tillukesed kodusõjad ning nagu sõdades ikka, hakati ühel hetkel rääkima isegi maalikunsti surmast. See, mis alles mõned aastad varem oli elujõulisem kui kunagi varem, kuulutati järsku kõduks. Selle asemele tulid videokunst, installatsioonid, nn bad painting, fotograafia, performance-kunst ja nii edasi.

Maalikunstnikud jätkasid siiski maalimist ning publik nende tööde vaatamist. Alates kümnendi keskpaigast maalikunstnike liitu juhtinud Jaan Elken mäletab, et magamiseks oli raske aega leida – nii palju oli tegemist. Igal aastal sai kureeritud ja organiseeritud maalijate suuri näituseid Kunstihoones ja Rotermanni soolalaos, anti välja liidu üldkataloogi, korraldati teooriakonverentse ja nii edasi. Käesoleval näitusel on eksponeeritud nii nende autorite teosed, kes olid maalikunstnikena tegevad juba varemgi, kui ka 1990ndatel esilekerkinute omi.

Jaan Elken (s 1954) lõpetas 1970ndatel kunstiülikooli küll arhitektina, ent juba siis torkas silma maalikunstnikuna. Tema laad aga 1990ndatel muutus. „Uues ja dünaamilises ajas ei köitnud staatiline fotorealism mind karvavõrdki,“ ütleb Elken ise. „Juhtus ju nii palju ja korraga.“ Endise mitte tühistamist, küll aga taaskasutamist märgib näiteks maal „Koidula ja Leineri tn nurgal III“, kus ta kasutas 1978. aastal eksponeeritud hüperrealistliku maali motiivi. Maali olulisima detaili Lydia Koidula nimega tänavasildi paigutas ta nüüd kriiskavalt kollasele taustale, olles seal kunstniku sõnul justkui pidetult. „Eesti elas parajasti läbi ratsa rikkaks saamise kümnendit, mil ideaalid varisesid ja poverty stinks!(vaesus haiseb) vaatas ümberringi vastu igal juhul ja iga kell.“

Maalil „Punane ring“ näeme aga mitmete erinevate maalimaneeride kooseksponeerimist. „Stilistiline dualism on ehk parim osa, milleni 1990ndatel oma loomingus jõudsin,“ ütleb Elken. „Teistmoodi tegelikkus“ südamikus on kanepileht ja loosunglik „Kasvata ise!“ – seda silti märkas kunstnik Põhja-Poolas residentuuris viibides ühe taluniku metsaveere hobipõllul. Elkeni jaoks oli selleks ajaks juba üpris tavaline kasutada maalil ka teksti, eelistades poeetilisele uduhämule jõulisi otseütlemisi, kasutades nii mõnigi kord tsitaate ümbritsevast reaalsusest, popkultuurist, reklaamidest ja nii edasi.

Loe näitusest lähemalt

Lisainfo:
Haus galerii
Tel: + 372 52 77 334
E-post: haus@haus.ee
Uus tänav 17, 10123 Tallinn
E–R 11.00–18.00, L 11.00–16.00


Pildil: „Teistmoodi tegelikkus“. 1997 Õli, lõuend. 160 x 200 cm 

Tagasi algusesse