Näitus avatud kuni 5. oktoober 2024
Eesti kunst 1990ndatel aastatel - lugusid ja tõlgendusi üksikutest näituseteostest lähemalt.
TÄNA FOOKUSES
DeStudio ja Herkki-Erich Merila
Kirjutab Eero Epner:
Fotograafia tegi tähelepanu ja staatuse mõttes läbi vastupidise teekonna võrreldes maalikunstiga. 1980ndatel tegutsesid fotograafid kunstisaalidest väljaspool omaette klubides ning kunstina fotot ei aktsepteeritud. Ent 1990ndatel muutus kõik. Sellel oli palju põhjuseid, kuid peamiselt tuleb esile tõsta DeStudio (Herkki-Erich Merila ja Peeter Laurits) näituseid 1990ndate esimesel poolel. Suurte ja jõuliste töödega esiletõusnud DeStudio ei lähenenud enam kitsalt fotograafiale, vaid pildile kui säärasele ning ajastul, mil kõik oli pidevas muutumises, tõdesid nad, et tervikut enam ei ole. Sel põhjusel ehitasid nad oma töid üles sageli fragmentidest, nende teosed on justkui esmalt kildudeks pihustunud ja siis uues koosluses tagasi kokku kleebitud. Lõhenesid mitte ainult pildid, vaid ka identiteedid – DeStudio üks tuntumaid töid kujutab Merila ja Lauritsa autoportreed, ent tervikliku näo asemel näeme killustunud kollaažmina.
Samas olid nii Merila kui Laurits väga hästi kursis ka fotograafia erinevate tehnoloogiliste lahendustega. 1980ndatel eksperimenteerisid mõlemad pinhole fotoga, mis mõjub unenäolise ja poeetilisena. Merila alustas juba siis uutmoodi kehakujutusega, mis alles 1990ndatel jõudis ka teiste autorite loomingusse – ta kujutas meesakte ning sulni poseerimise asemel näeme inimkogusid abstraktses keskkonnas.
Loe näitusest siit.
Lisainfo:
Haus galerii
Tel: + 372 52 77 334
E-post: haus@haus.ee
Uus tänav 17, 10123 Tallinn
E–R 11.00–18.00, L 11.00–16.00