Breadcrumb

Mare Tralla ja Pam Skeltoni ühisnäitus „Kummardu ja kata! / Duck and Cover!“

19.04.2024

Reedel, 26. aprillil kell 17.00 avatakse Vabaduse galeriis Mare Tralla ja Pam Skeltoni ühisnäitus „Kummardu ja kata! / Duck and Cover!“. Näitus jääb avatuks kuni 22. maini, 2024.

Näituse pealkiri on laen külma sõja aegsest ohutusmeetmest, millega üritati end läänes kaitsta võimaliku tuumaplahvatuse tagajärgede eest. Maha kummardumine ja kätega enda katmine tundus tõhus meetod, et pakkuda teatud kaitset inimestele, kes asusid väljaspool plahvatuse tulekera raadiust. Koolides viidi sageli läbi „Kummardu ja kata“ (Duck and Cover) õppusi ning näidati selleteemalisi õppefilme. Ka NSV Liidus õpetati lapsi sarnaselt käituma.

Näitus „Kummardu ja kata“ koosneb Pam Skeltoni installatsioonist „Ukraine Suite“ („Ukraina süit“, 1996–2022) ja Mare Tralla interaktiivsest installatsioonist „The Orange Box“ („Oranž kast“, 2022). Mõlemat teost näidati esmakordselt 2022. aastal The Out of the Blue Drill Hallis’is Edinburghis Iliyana Nedkova kureeritud grupinäitusel „Consequences. Art and Activism in the Nuclear Age“ (“Tagajärjed. Kunst ja aktivism tuumaajastul“) – see oli rahust, inimestest ja planeedist kõneleva kaheaastase projekti kulminatsioon, fookusega kahel olulisel ohul: tuumarelvadel ja kliimakatastroofil.

Kunstnikud Pam Skelton ja Mare Tralla on teinud koostööd 1990. aastatest saadik. Neid ühendab feministlik lähenemine mälule ja ajaloole. Ometi on nende suhestumine ajalooga erinev. Tralla lähtub sageli isiklikust mälust ja kogemustest. Pam Skeltoni praktika seevastu on uurimispõhine. Mõlemad kunstnikud ühendavad oma praktikas ajaloo praeguste poliitiliste ja sotsiaalsete probleemidega. 1998. aastal kureerisid Skelton ja Tralla ühiselt näituse „Private views. Taas/avastatud ruum eesti ja briti kaasaegses kunstis“, mis leidis esmakordselt aset Eesti Kunstimuuseumi Rotermanni soolalao näitusesaalis. Hiljem liikus näitus edasi Ungarisse ning Women’s Art Library in Londoni alt anti välja ka Angela Dimitrakaki, Pam Skeltoni ja Mare Tralla koostatud esseekogumik (2000).

Mare Tralla (snd 1967 Tallinnas) on kväär-feministlik kunstnik ja aktivist. Ta alustas oma professionaalset karjääri 1990. aastate alguses, olles üks esimesi feministlikke kunstnikke Eesti kaasaegse kunsti väljal. Lähtudes oma isiklikust ajaloost ja igapäevastest kogemustest, toimis tema looming otsese kriitilise reaktsioonina sellele, kuidas mõjus Ida-Euroopa ühiskondade üleminekuperiood naistele. Ta kasutab ja kombineerib oma loomingus erinevaid meediume nagu video, foto, performance, interaktiivne meedia, maal ja erinevad traditsioonilise käsitöö vormid. Aktivistina on ta olnud seotud selliste liikumistega nagu Act Up, London, Catwalk4Power, No Pride in War ja LGSMigrants. Tema viimatised performatiivsed projektid on käsitlenud kväärkogemust ja sooküsimusi, HIV-nakkusega seotud stigmat, ning uurinud jätkusuutlikkuse ja säästlikkuse teemasid. Hetkel elab Mare Tralla Edinburghis. Koduleht: https://www.tralla.net/

Pam Skelton (snd 1949 Harrogate’is Yorkshire’is) on Inglise kunstnik, haridustöötaja ja teadur, kes uurib oma loomingus Euroopa konfliktide pärandit. Tema näituste hulka kuuluvad: „Dangerous Places: Ponar“, 1995; „The X Mark of Dora Newman“, 1994–2000; „Liquidators (of Chernobyl)“ 1996–2000; „Burning Poems“, 2005–2007; „Conspiracy Dwellings“, 2007–2010; „Archive of Exile“, 2011; „Cartographies of Life and Death“, 2013; „We Refuse to be Scapegoats“, 2021. Skelton elab ja töötab 1992. aastast Londonis. Koduleht: https://pamskelton.org

Täname: Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseum, Eesti Kunstiakadeemia fotograafia osakond.

Vabaduse galeriid toetavad: Eesti Kultuuriministeerium, Eesti Kultuurkapital, AS Liviko.

 

Vabaduse galerii
Vabaduse väljak 6, Tallinn

ER 1118, L 1117
www.galerii.eaa.ee/vabaduse
vabaduse@eaa.ee
+372 5805 0009                                                               

Tagasi algusesse