Breadcrumb

Ulvi Haagenseni doktoritöö kaitsmine 4. novembril

04.11.2024

4. novembril kaitseb kunsti ja disaini eriala ekstern Ulvi Haagensen doktoritööd „Vahepealsuses. Uurimusi kunsti ja igapäevaelu vahelisest joonest visuaalkunstniku silmade läbi“ (“In the In-Between: Explorations into the Line Between Art and Everyday Life as Seen Through the Eyes of a Practising Visual Artist”).

Avalik kaitsmine toimub algusega kell 15.00 EKAs (Põhja pst 7), ruumis A501.
Kaitsmist kantakse üle EKA TVs. Kaitsmine toimub inglise keeles.
Doktoritööga saab tutvuda EKA digivaramus.

Doktoritöö juhendajad: dr Liina Unt (Tartu Ülikool), dr Jan Guy (Sydney Ülikool)
Eelretsensendid: prof Mika Elo (Helsingi Kunstiülikool), dr Rolf Hughes (Euroopa Innovatsiooni ja Tehnoloogia Instituut
Oponent: prof Mika Elo

Kaitsmiskomisjon: dr Jaana Päeva, dr Anu Allas, prof Kirke Kangro, dr Kristi Kuusk, prof Indrek Ibrus, dr Varvara Guljajeva

Avangard pärandist võrsunud kaasaegne kunst kohtub, kattub ja põrkub sageli tavalise igapäevaeluga, mõnikord tahtlikult, mõnikord mitte. Selles valdkonnas töötava kunstniku jaoks võib kunsti ja elu suhe olla eriti intrigeeriv; mõnikord on see mõistatuslik, teinekord võib olla raske eristada üht teisest, teada, millal midagi on või ei ole kunst ja millal on või ei ole elu.

„Vahepealsuses. Uurimusi kunsti ja igapäevaelu vahelisest joonest visuaalkunstniku silmade läbi“ küsib, milliseid uusi lähenemisviise, meetodeid, tehnikaid võib see põrkumine paljastada ning milliseid alternatiivseid mõtlemis- ja vaateviise võib see kaasa tuua, mis aitavad mõista kunsti ja elu salapärast suhet.

Doktoritöö lähtekohaks on vahetu kunstipraktika ja sellega seotud protsessid. Töö hõlmab kehalisi ja multisensoorseid kogemusi, kasutab huumorit ja mängulist lähenemist, mis iseloomustab kolme fiktsionaalse sõbra – Thea Koristaja, Olive Puuvilla ja Artist Researcher’i – vahel. Kujuteldavate tegelaste kasutamine võimaldab vaatenurkade vahetamist ja aitab välja tuua erinevaid viise, kuidas kunst ja igapäevaelu kohtuvad ja põrkuvad protsessides, kus kunstnik valmistab näitust ette, loob teoseid installeerib näitust ning seejärel mõtiskleb kolme doktoritöö aluseks oleva näituse üle arvestades samas koristus-performance’ite (mida tegi peamiselt Thea Koristaja), teiste näituste ja igapäevaeluga.

Nagu uurimuse käigus selgub, on töö üheks eesmärgiks ühildada praktiseeriva kunstniku vaatest kunst, kunsti tegemine, argipäev ja uurimistöö. Selle saavutamisel mängivad olulist rolli kolm kujuteldavat sõpra, samuti vahepealsuse taktika ja bricoleuse’I mõisted. Sedakaudu sõnastatakse ja mõtestatakse doktoritöös lahti „hägustumise“, „võõrandamise“, „võrdsustamise“ ja „destabiliseerimise“ ja „objektist lähtuva mõtlemise” meetodid ja lähenemisviisid, mis aitavad muuta, mõista ja ühitada kunsti ja igapäevaelu visuaalkunstniku perspektiivist.

Back to top